OC Przewoźnika Praktyczny poradnik

Formularz eBook OCP

Ubezpieczenia transportowe

1. PODSTAWOWE PARAMETRY POLISY OCP I ICH ZNACZENIE
INFO:
INFO:
Struktura towarowa

Ubezpieczenia transportowe

1. PODSTAWOWE PARAMETRY POLISY OCP I ICH ZNACZENIE
INFO:
INFO:
INFO:
INFO:
INFO:
Struktura towarowa

Ubezpieczenia transportowe

2. STRUKTURA TOWAROWA I JEJ WPŁYW NA WARUNKI SZCZEGÓLNE POLISY
INFO:

Podstawowe informacje dotyczące struktury towarowej

Rodzaj ładunków przewożonych przez Przewoźnika w czasie obowiązywania polisy OCP, które zgłasza się do polisy są kluczowym jej parametrem.

Towarzystwo ubezpieczeniowe odpowiada jedynie za szkody wyrządzone w towarze z kategorii, które zostały zgłoszone do polisy lub nie podlegają wyłączeniu.

Rodzaje przewożonych towarów można z grubsza podzielić na te “neutralne” oraz te, których przewóz stanowi podwyższone ryzyko, nazywane również towarami szczególnymi lub wrażliwymi.

Towarów neutralnych nie oznacza się szczegółowo. Towary, których przewóz jest bardziej ryzykowny określa się dokładnie. Towary te zostały wymienione na listach w tym rozdziale.

Do towarów szczególnie ryzykownych lub takich, które wymagają włączenia dodatkowych klauzul rozszerzających odpowiedzialność ubezpieczyciela, należą te wszystkie kategorie towarów, które zostały oznaczone na listach kolorem CZARNYM.

Układajac treść polisy OCP należy określić wszystkie przewożone dziś i w przyszłości rodzaje towarów. Jeżeli nie uda się tego dokonać na etapie tworzenia polisy, zmian można dokonać w trakcie obowiązywania polisy, poprzez jej aneksowanie.

Dobrze ułożona struktura towarowa pozwala Przewoźnikowi rozwijać biznes, czerpać ładunki z różnych źródeł, bez obawy o zakres ubezpieczenia.
INFO:

Ograniczenia odpowiedzialności wynikające z przewożonych towarów

Ochrona niektórych wymienionych w tym rozdziale towarów stanowi dla ubezpieczycieli podwyższone ryzyko, a co za tym idzie, towarzystwa wprowadzają pewne ograniczenia odpowiedzialności związane z ich przewozem.

Najczęstrzym ograniczeniem jest ustanowienie podlimitow odpowiedzialności za przewóz określonych towarów. Oznacza to, że Ubezpieczyciel nie odpowiada za przewóz określonego towaru do wysokości ogólnej sumy gwarancyjnej określonej na wstępie polisy, a jego odpowiedzialność zatrzymuje się na z góry określonym podlimicie. Trzeba pamietać, aby sprawdzić wysokości tych podlimitów, oraz aby wybrać taką polisę, w której to, co stanowi największą część przewozów było ubezpieczone maksymalną dostępną sumą odpowiedzialności.

Często spotykaną formą ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela jest ustanowienie franszyzy (integralnej lub redukcyjnej). Franszyza integralna to wartość szkody, do której ubezpieczyciel nie będzie przyjmować odpowiedzialności. Franszyza redukcyjna to wartość, o którą ubezpieczyciel będzie pomniejszał wypłatę każdego odszkodowania.

Kolejnym ważnym ograniczeniem odpowiedzialności ubezpieczyciela jest wyłączenie odpowiedzialności towarzystwa, jeżeli nie zostały wykonane określone procedury związane z zabezpieczeniem przez przewoźnika przewożonego towaru. Należy też pamiętać o tym, że jeżeli umowa przewozu nie stanowi inaczej, Przewoźnik nie odpowiada za czynności za/rozładunkowe. Ubezpieczyciel określa procedury, które należy spełnić, aby towar był chroniony.

Ubezpieczyciele mogą również całkowicie wyłączyć odpowiedzialność za przewóz określonych towarów.

Należy pamiętać o tym, że ubezpieczyciele wyłączają swoją odpowiedzialność z tytułu OC Przewoźnika w przypadku:

  • przewozów kurierskich (tu działa prawo pocztowe),
  • przewozu mienia przeprowadzkowego,
  • przewozu dzieł sztuki.

Sprawdź co przewozisz

Bezpieczeństwo i klauzule

Ubezpieczenia transportowe

3. BEZPIECZEŃSTWO TOWARU I KLAUZULE UBEZPIECZENIOWE Z TYM ZWIĄZANE
Błędy kierowcy

Ubezpieczenia transportowe

3. BEZPIECZEŃSTWO TOWARU I KLAUZULE UBEZPIECZENIOWE Z TYM ZWIĄZANE
Błędy kierowcy

Ubezpieczenia transportowe

4. BŁĘDY KIEROWCY I MOŻLIWOŚCI ICH ZABEZPIECZENIA W POLISIE OCP
Błędy kierowcy

Ubezpieczenia transportowe

4. BŁĘDY KIEROWCY I MOŻLIWOŚCI ICH ZABEZPIECZENIA W POLISIE OCP
Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

5. INNE WARUNKI SZCZEGÓLNE POLISY OCP
Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

5. INNE WARUNKI SZCZEGÓLNE POLISY OCP
Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

POLISA OCP W PRAKTYCE - PRZYKŁADY
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego (OCP) to fundament bezpieczeństwa finansowego każdej firmy transportowej. Ale jak to wygląda w codziennej pracy Przewoźnika? Sprawdźmy na praktycznych przykładach, jak działa polisa OCP i kiedy naprawdę się przydaje. Każdy przedstawiony przykład przedstawia ogólną zasadę działania określonych klauzul, jednak nie może nie mieć zastosowania we wszystkich scenariuszach pisanych przez życie Przewoźnika.

  • Przykład 1: Kradzież towaru na parkingu

    Kierowca zatrzymuje się na nocleg na niestrzeżonym parkingu we Francji. Rano odkrywa, że plandeka została przecięta, a ładunek RTV o wartości 80 000 zł zniknął. Jeśli polisa OCP obejmuje ryzyko kradzieży i Przewoźnik dopełnił obowiązków (np. wybrał odpowiednie miejsce postoju, zabezpieczył pojazd), Ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie za utracony towar – zgodnie z limitem odpowiedzialności i zakresem terytorialnym.

  • Przykład 2: Wypadek drogowy i uszkodzenie ładunku

    Na autostradzie kierowca nie wyhamowuje na czas i uderza w tył innego pojazdu. Towar (palety z farbami) zostaje rozbity – część cieczy wycieka. Dzięki polisie OCP pokryte zostaną szkody w towarze, koszty uprzątnięcia miejsca wypadku.

  • Przykład 3: Opóźnienie w dostawie i kara umowna

    Towar miał trafić do odbiorcy w Niemczech do piątku rano, ale dotarł dopiero w poniedziałek. Odbiorca nalicza karę umowną za opóźnienie w wysokości 5 000 zł. Jeśli polisa OCP zawiera klauzulę zwłoki w dostawie / szkód finansowych, Ubezpieczyciel może pokryć tę karę do wysokości jednokrotności przewoźnego w transporcie międzynarodowym – oczywiście, o ile przewoźnik faktycznie ponosi odpowiedzialność za opóźnienie.

  • Przykład 4: Podniesienie i wyciągnięcie pojazdu w celu ratowania towaru

    Podczas transportu elektroniki z Niemiec do Polski ciężarówka zjechała z autostrady i osunęła się do rowu. Aby zapobiec uszkodzeniu ładunku wezwano holownik do wyciągnięcia pojazdu. Dzięki tej klauzuli w polisie OCP Ubezpieczyciel pokryje koszty podniesienia pojazdu, co ma służyć ratowaniu ładunku. Zwyczajowo Ubezpieczyciele stosują dla tego rozszerzenia podlimity, dlatego należy zwrócić uwagę na ich wartość.

  • Przykład 5: Odmowa przyjęcia towaru przez odbiorcę

    Z powodu opóźnienia, firma odbierająca towar odmawia przyjęcia świeżych produktów mlecznych. Towar nie nadaje się już do sprzedaży. Zadziała klauzula szkód finansowych lub zwłoki w dostawie – o ile w polisie przewidziano takie rozszerzenie i Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienie.

  • Przykład 6: Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku

    Podczas jazdy kierowca gwałtownie hamuje. Towar (szkło budowlane) przesuwa się i pęka, bo nie był prawidłowo zabezpieczony pasami. Ubezpieczyciel może wypłacić odszkodowanie z OCP – o ile zabezpieczenie towaru było zgodne z instrukcją załadunku lub przyjętą praktyką.

Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

POLISA OCP W PRAKTYCE - PRZYKŁADY
  • Przykład 7: Zgubienie części ładunku podczas rozładunku

    Kierowca rozplombowuje naczepę na terenie odbiorcy, pomaga przy rozładunku i przez nieuwagę pozostawia część towaru poza magazynem – gdzie zostaje skradziony. Jeśli Przewoźnik uczestniczył w rozładunku i miał obowiązek dbać o towar do chwili przekazania, OCP może pokryć stratę.

  • Przykład 8: Awaria agregatu chłodniczego

    W czasie przewozu mrożonek agregat chłodniczy przestaje działać. Kierowca zauważa to dopiero po kilku godzinach – towar się rozmroził i nie nadaje do sprzedaży. OCP pokryje szkodę, jeśli Przewoźnik był zobowiązany do zapewnienia ciągu chłodniczego i doszło do szkody z jego winy lub zaniedbania.

  • Przykład 9: Przewóz towaru do niewłaściwego odbiorcy

    Kierowca pomimo dokładnej weryfikacji miejsca rozładunku myli adresy i dostarcza ładunek w błędne miejsce. Towar zostaje tam rozładowany i częściowo zużyty, zanim błąd zostaje wykryty. OCP obejmie szkodę wynikającą z błędnej dostawy, jeśli wynikała z pomyłki Przewoźnika, a nie błędnego zlecenia. Szkodę wynikającą z tej pomyłki można rozpatrywać pod kątem rażącego niedbalstwa i w zależności od okoliczności podejmować próbę uzyskania odszkodowania na podstawie tej klauzuli. Należy jednak pamiętać, że odpowiedzialność z rażącego niedbalstwa jest w polisie OCP ograniczana odpowiednim podlimitem.

  • Przykład 10: Niezapowiedziana kontrola i zatrzymanie pojazdu

    Podczas przewozu dokumenty ładunku są niekompletne – pojazd zostaje zatrzymany na kilka dni, a towar ulega częściowemu zepsuciu. OCP może pokryć szkodę w towarze, jeśli Przewoźnik był odpowiedzialny za dokumentację. Dobrze, jeśli polisa zawiera klauzulę dotyczącą opóźnień i szkód pośrednich.

  • Przykład 11: Rozbój

    W trakcie nocnego postoju na parkingu we Francji, kierowca ciężarówki został zaatakowany. Sprawcy siłą otworzyli naczepę i ukradli część przewożonej odzieży markowej. Kierowcy grożono nożem – był to klasyczny rozbój. Dzięki rozszerzeniu polisy OCP o klauzulę rozboju, Ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie za utracony ładunek do wysokości określonej w polisie.

  • Przykład 12: Wypadek z winy osoby trzeciej

    Na drodze krajowej w Czechach w ciężarówkę przewożącą części samochodowe uderzyło osobowe auto, które wymusiło pierwszeństwo. W wyniku zderzenia uszkodzony został zarówno pojazd, jak i przewożony towar. Dzięki tej klauzuli w polisie OCP, Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie za ładunek, mimo że winę za zdarzenie ponosiła osoba trzecia. Przewoźnik uniknie długotrwałego dochodzenia roszczeń od sprawcy.

  • Przykład 13: Uprzątnięcie / utylizacja pozostałości po szkodzie

    Na autostradzie w Niemczech ciężarówka przewożąca chemikalia uległa wypadkowi. Część ładunku wyciekła i zanieczyściła jezdnię. Do usunięcia pozostałości wezwano specjalistyczną firmę, która przeprowadziła czyszczenie i utylizację zgodnie z przepisami. Koszty akcji – sięgające kilku tysięcy euro – zostaną pokryte przez ubezpieczyciela dzięki klauzuli obejmującej uprzątnięcie i utylizację pozostałości po szkodzie.

Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

NAJCZĘSTSZE SZKODY TRANSPORTOWE – PRZEGLĄD EUROPY WEDŁUG KRAJÓW
  • Francja

    • Najczęstsze szkody: kradzieże ładunków na parkingach i strefach przemysłowych (zwłaszcza okolice Lyonu, Marsylii, Paryża).
    • Sposoby działania złodziei: przecięcia plandek, włamania na niestrzeżonych parkingach, kradzież całych zestawów.
    • Szkody wyrządzane przez Imigrantów
    • Uwaga: bardzo wysokie ryzyko przy postojach nocnych – klauzula kradzieżowa obowiązkowa.
  • Holandia

    • Najczęstsze szkody: problemy z rozliczeniem palet (brak zwrotów, niezgodności w dokumentach).
    • Uwaga: niezbędna jest klauzula paletowa i dokładna dokumentacja wymiany.
  • Niemcy

    • Najczęstsze szkody: wypadki drogowe (gęsta sieć autostrad), uszkodzenia towaru podczas załadunku/rozładunku.
    • Dodatkowo: kradzieże na parkingach autostradowych we wschodnich i południowych landach.
    • Uwaga: często problemy z dokumentacją i rozbieżnościami w CMR – przydaje się klauzula uprzątnięcia szkody oraz odpowiedzialność za załadunek/rozładunek.
  • Szwajcaria

    • Najczęstsze szkody: problemy celne – szczególnie brak lub błędne dokumenty przewozowe, co skutkuje zatrzymaniem ładunku.
    • Uwaga: transport do Szwajcarii wymaga klauzuli zwrotu cła i kosztów dodatkowych.
  • Belgia

    • Najczęstsze szkody: opóźnienia w dostawach skutkujące karami umownymi – szczególnie w logistyce FMCG i automotive.
    • Uwaga: ważne, by mieć w OCP klauzulę odpowiedzialności za szkody finansowe i opóźnienia.
  • Hiszpania

    • Najczęstsze szkody: uszkodzenia ładunku wynikające z przeładunków na terminalach i magazynach.
    • Uwaga: w razie rozładunku przez odbiorcę bez obecności kierowcy – warto mieć klauzulę odpowiedzialności za załadunek i dokumentację.
  • Włochy

    • Najczęstsze szkody: kradzieże całych zestawów, szczególnie w rejonach Neapolu, Mediolanu i Turynu.
    • Uwaga: podobnie jak we Francji – obowiązkowa klauzula kradzieżowa, najlepiej z podlimitem dla wysokowartościowych ładunków.
  • Wielka Brytania

    • Najczęstsze szkody: kradzieże ładunków na parkingach i w rejonach przemysłowych (szczególnie wokół Londynu, Manchesteru, Birmingham).
    • Szkody wynikające z opóźnień na odprawach celnych po Brexicie (porty: Dover, Felixstowe).
    • Problemy z dokumentacją – po Brexicie wymagane są pełne deklaracje celne i dokumenty importowe.
    • Uwaga: szczególnie istotna jest klauzula zwrotu cła i kosztów dodatkowych, a także zakres terytorialny obejmujący UK po Brexicie.
  • Szwecja

    • Najczęstsze szkody: kradzieże w portach (np. Göteborg).
    • Zimowe szkody w transporcie – oblodzenie, opóźnienia, uszkodzenia ładunku.
    • Problemy z wymianą palet w sieciach handlowych.
    • Uwaga: warto mieć klauzule paletowe.
  • Czechy

    • Najczęstsze szkody: wypadki z udziałem polskich przewoźników, szczególnie w rejonach górskich i przy złych warunkach pogodowych.
    • Dodatkowo: incydenty z wyciekiem towarów i szkody środowiskowe.
    • Uwaga: warto mieć klauzulę środowiskową i uprzątnięcia pozostałości po szkodzie.
  • Polska

    • Najczęstsze szkody: niewłaściwe zabezpieczenie ładunku, szkody mechaniczne podczas załadunku/rozładunku.
    • Dodatkowo: podstawowe błędy – brak podstawienia pojazdu, brak odpowiedniej dokumentacji.
    • Uwaga: szeroki zakres OCP z klauzulami opóźnień, nieterminowego podstawienia i szkód załadunkowych.
  • Norwegia

    • Najczęstsze szkody: trudne warunki pogodowe – śnieg, lód, gwałtowne zmiany temperatur.
    • Problemy celne (Norwegia jest poza UE) – zatrzymania z powodu braków w dokumentacji.
    • Uszkodzenia mechaniczne przy zjazdach górskich, oblodzeniu.
    • Uwaga: niezbędna jest klauzula celna oraz zakres OCP obejmujący Norwegię jako kraj pozaunijny.
Inne warunki

Ubezpieczenia transportowe

PODSTAWOWE ZASADY DZIAŁANIA UBEZPIECZENIA OCP ORAZ KORZYŚCI WYNIKAJACE Z POSIADANIA PROFESJONALNIE PRZYGOTOWANEGO UBEZPIECZENIA

Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika (OC Przewoźnika) to jedno z kluczowych zabezpieczeń dla firm transportowych. Chroni Przewoźników przed finansowymi konsekwencjami szkód wyrządzonych podczas wykonywania usług przewozowych. Jego podstawowym celem jest ochrona majątku przedsiębiorstwa w przypadku, gdy dojdzie do uszkodzenia, zniszczenia lub utraty przewożonego ładunku

Ikona ubezpieczenia

OCP ZABEZPIECZA:

  • MAJĄTEK TWOJEJ FIRMY
  • PRYWATNY MAJĄTEK PRZEDSIĘBIORCY

Umowa OC Przewoźnika obejmuje odpowiedzialność Przewoźnika na podstawie przepisów prawa transportowego, w tym Konwencji CMR (w transporcie międzynarodowym) lub ustawy Prawo przewozowe (w transporcie krajowym). Ubezpieczenie pokrywa roszczenia wynikające z winy Przewoźnika, takie jak niewłaściwe zabezpieczenie towaru czy opóźnienie w dostawie.

Ikona ubezpieczenia

OCP ZABEZPIECZA SZKODY W TOWARZE WYNIKAJĄCE Z WINY PRZEWOŹNIKA

Warto pamiętać, że OC Przewoźnika działa wyłącznie w zakresie określonym w umowie i wyłącza odpowiedzialność w przypadkach nieobjętych ochroną, np. szkody wynikające z działania siły wyższej czy wad opakowania towaru. Dlatego kluczowe jest dokładne zapoznanie się z warunkami polisy oraz dopasowanie zakresu ochrony do potrzeb przedsiębiorstwa. To ubezpieczenie nie tylko minimalizuje ryzyko finansowe, ale także zwiększa wiarygodność Przewoźnika w oczach kontrahentów, zapewniając solidne podstawy dla rozwoju działalności.

Ikona ubezpieczenia

PROFESJONALNE OCP:

  • ZABEZPIECZA PRZED KONKRETNYMI RYZYKAMI DANEGO PRZEDSIĘBIORCY
  • ZWIĘKSZA WIARYGODNOŚĆ PRZEWOŹNIKA DAJĄC SZANSE NA ROZWÓJ

Jeżeli chcesz, żebyśmy zajęli się profesjonalnie Twoim OC Przewoźnika, pozostaw swoje dane kontaktowe i podaj przybliżoną datę końca OCP.

Wróć do spisu treści

PRO-TRUCK Jankowski Sp. K.

ul. Niedziałkowskiego 21/203

71-410 Szczecin

NIP: 8513225889

Social media

Facebook

TikTok

Zapytaj o ofertę

606 826 514

Skontaktuj się z nami